آشنایی با رنگ پودری کوره ای، ویژگی ها، کاربرد ها و اصول رنگ آمیزیآشنایی با رنگ پودری کوره ای، ویژگی ها، کاربرد ها و اصول رنگ آمیزی

رنگ کوره ای یا رنگ الکترواستاتیک، نوعی رنگ صنعتی است که در دو نوع رنگ های پودری و رنگ های مایع کوره ای در صنایع رنگ و پوشش تولید می شوند و کاربردهای گسترده ای در حوزه رنگ آمیزی انواع سطوح فلزی دارند. به عبارت دیگر، رنگ های پودری الکترواستاتیک، بهترین نوع رنگ صنعتی به شمار می روند که دارای کمترین آثار مخرب زیست محیطی بوده و سلامتی کارگران را تهدید نمی کنند. در حال حاضر طیف وسیعی از انواع رنگ کوره ای برای رنگ آمیزی سطوح مختلف به کار می روند. انتخاب استفاده از رنگ الکترواستاتیک پودری یا مایع به نظر کارخانه های مصرف کننده بستگی دارد اما به نظر می رسد رنگ های پودری کوره ای، بهترین گزینه برای صنایع فلزی باشند. در ادامه مطلب، اطلاعات بیشتری در مورد رنگ کوره ای، نحوه رنگ آمیزی و اصول کاربردی آن کسب خواهید کرد. لطفاً با ما همراه باشید.

مزایا و معایب رنگ کوره ای و یا الکترواستاتیک

مزایا و معایب رنگ کوره ای و یا الکترواستاتیک

فرآیند رنگ آمیزی با رنگ کوره ای (رنگ الکترواستاتیک) شامل عملیاتی است که طی آن، رنگدانه های پودری یا در حقیقت، همان پیگمنت های جامد به واسطه پیوندهای شیمیایی و فرآیندهای الکتریکی بر روی سطوح مورد نظر قرار می گیرند. ذرات رنگ های کوره ای از طریق تجهیزات خاص به روی سطح، پاشیده می شوند. در این حالت، سطوح فلزی، رنگدانه هایی که دارای بار منفی هستند را به سمت خود جذب می کنند؛ ذرات رنگ به واسطه بار منفی، سریعاً به سمت بارهای مثبت سطح فلزی جذب شده و روی آن قرار می گیرند. رنگ آمیزی با رنگ های کوره ای، مؤثرترین تکنیک رنگ آمیزی سطوح فلزی محسوب می شود و کاربردهای متنوعی را تحت پوشش قرار می دهد. در این قسمت با مهم ترین مزیت و معایب رنگ های پودری آشنا خواهیم شد.

رنگ پودری کوره ای، مزایا و معایب رنگهای پودری و یا الکترواستاتیک

عملکرد برتر، راندمان بالا

یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از انواع رنگ کوره ای برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، راندمان بالای این نوع مواد است. رنگ های الکترواستاتیک در مقایسه با سایر انواع رنگ و پوشش های صنعتی، راندمان عملکردی بالاتری دارند. دلیل آن هم کاملاً مشخص است. ذرات رنگدانه پودری به روش الکتروشیمیایی بر روی سطوح فلزی قرار می گیرند؛ نتیجه رنگ آمیزی با رنگ کوره ای، ظرافت بالا، زمان کوتاه برای خشک شدن و ایجاد یک سطح بی عیب و نقص خواهد بود. این روش به ویژه برای رنگ آمیزی مبلمان فلزی، بدنه خودرو و لوازم خانگی به عنوان پوشش نهایی، اهمیت بیشتری دارد.

رنگ پودری کوره ای، مزایا و معایب رنگهای پودری و یا الکترواستاتیک

هزینه های بالای راه اندازی

هزینه های بالای انواع رنگ و پوشش الکترواستاتیک، یکی از معایب استفاده از این روش برای رنگ آمیزی سطوح فلزی است؛ تجهیزات مورد نیاز برای رنگ آمیزی با رنگ کوره ای در مقایسه با یک سیستم ساده کمپرسور هوا، بسیار گران قیمت هستند و دستگاه ها باید در فشار بالا کار کنند. به طور مثال برای خرید یک سیستم اسپری رنگ تحت هوا، حدود ۲ میلیون تومان و برای خرید تجهیزات صافکاری و صیقل دادن سطوح به هزینه ای حدود یک میلیون تومان نیاز است؛ قیمت خرید یک واحد کامل دستگاه رنگ آمیزی با رنگ های پودری الکترواستاتیک، چیزی معادل ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید : طراحی در صنعت؛ تلفیق آهن با طبیعت

 

رنگ پودری کوره ای، مزایا و معایب رنگهای پودری و یا الکترواستاتیک

بازار هدف بسیار محدود

روش های رنگ آمیزی با رنگ کوره ای، بازار هدف بسیار محدودی را به خود اختصاص می دهد. این روش اغلب برای سازندگان مبلمان و تجهیزات اداری فلزی، خودروسازی و لوازم فلزی صنعتی کاربرد دارد؛ با این حال، دسترسی به بازارهای هدف گسترده تر، به روش های بازاریابی قوی تر و سیستم های قیمت گذاری دقیق تری نیاز دارد. به نظر می رسد اگر یک کسب و کار یا فرد پیمانکار که در حوزه رنگ آمیزی با رنگ های الکترواستاتیک فعالیت می کند، نتواند به خوبی از عهده بازاریابی برآید، نخواهد توانست در کار خود پیشرفت کرده و فعالیت های خود را گسترش دهد؛ که البته این یک عیب محسوب می شود.

اصول کاربردی رنگ آمیزی با رنگ کوره ای

اصول کاربردی رنگ آمیزی با رنگ کوره ای

اکنون که با مزایا و معایب انواع رنگ کوره ای، استفاده از آن ها در رنگ آمیزی سطوح فلزی آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا اطلاعات بیشتری در مورد فرآیند رنگ آمیزی با رنگ کوره ای بیاموزید. اصل کلی در روش رنگ آمیزی با رنگ کوره ای شامل سیستم اسپری الکترواستاتیک است که تحت یک میدان الکتریکی و اثرات ذرات باردار کار می کند. اجازه دهید این مفهوم را با ذکر یک مثال توضیح دهیم.

حتماً تا به حال شاهد آن بوده اید که لباس های پشمی یا سطوح پلاستیک قادرند پُرزها یا موها را به خود جذب کنند؛ این دقیقاً به خاطر وجود ذرات باردار بر روی سطح پلاستیکی یا پشمی است که می تواند ذرات دیگر را جذب کند. این پدیده درست همان چیزی است که در روش رنگ آمیزی با رنگ کوره ای رخ می دهد. به این ترتیب، اساس روش رنگ آمیزی الکترواستاتیکی را می توان اِعمال یک پوشش مناسب رنگ بر روی سطوح فلزی دانست که ناشی از قانون جذب میان ذرات باردار مثبت و منفی است.

اصول رنگ آمیزی با رنگ های کوره ای به این شرح است؛ ذرات رنگ کوره ای پودری به صورت آئروسل (ذرات جامد به شکل غبار)، از انتهای نازل تفنگ اسپری رنگ آمیزی خارج می شوند؛ این فرآیند با استفاده از فشار کمپرسور انجام می گیرد. در این حالت اگر رنگ آمیزی یک سطح وسیع، مورد نظر باشد نقاش می تواند با حرکت تفنگ اسپری، ذرات خروجی از نازل را به سایر قسمت ها هدایت کند اما اگر رنگ آمیزی نقطه ای، مورد نظر باشد، سر نازل در منطقه معین شده تنظیم می گردد.

مزایا و معایب رنگ کوره ای و یا الکترواستاتیک

درست زمانی که ذرات رنگ کوره ای از درون نازل تفنگ، خارج شوند بار مثبت پیدا می کنند. این ذرات باردار قادر هستند نیروهای تحت میدان الکتریکی را توصیف کنند. ذرات مایع رنگ های الکترواستاتیک با بار مثبت به سمت سطوح فلزی با بار منفی جذب می شوند، مانند همان چیزی که برای آهنربا رخ می دهد. قانون کولمب برای بارهای الکتریکی در این روش صادق است.

قانون تخلیه کرونا (Corona Discharge) برای رنگ آمیزی با رنگ کوره ای پودری به کار می رود. طبق این قانون، ذرات رنگدانه جامد در اثر میدان الکتریکی، یونیزه می شوند و به صورت ذرات باردار با بار مثبت از نازل خارج شده و به سمت سطوح فلزی حرکت می کنند. میدان الکتریکی در این روش به عنوان عامل مؤثر در نیروهای جذب رنگ به سمت سطح مورد نظر عمل می کند.

روش های فوق در حوزه رنگ آمیزی صنعتی جزو بهترین و کارآمدترین روش های رنگ کاری سطوح فلزی شناخته می شوند. با این روش ها می توان سطوحی را ایجاد کرد که دارای ضخامت رنگ مناسب، ظاهری زیبا و صیقلی و سطح یکنواخت و بی عیب و نقص باشند. روش های رنگ آمیزی با رنگ کوره ای پودری، زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که اصول مناسب برای زیرسازی و آماده سازی سطح مورد نظر برای رنگ آمیزی به طور دقیق اجرا شده باشد. در قسمت بعدی با اهمیت زیرسازی رنگ کوره ای آشنا خواهیم شد.

اهمیت زیرسازی سطح، قبل از رنگ آمیزی با رنگ های کوره ای پودری

اهمیت زیرسازی سطح، قبل از رنگ آمیزی با رنگ های کوره ای پودری

زیرسازی سطح یا آماده سازی سطح، مهم ترین مرحله برای اجرای رنگ کاری روی سطوح مختلف است. زیرسازی سطح نه تنها برای سطوح فلزی و رنگ آمیزی با رنگ کوره ای، بلکه برای تمام روش های رنگ آمیزی کاربرد دارد. تکنیک های آماده سازی سطوح، قبل از اِعمال رنگ، مهم ترین مرحله رنگ آمیزی است که دوام و طول عمر رنگ بر روی سطح را تضمین می کند. زیرسازی سطح شامل مراحلی است که یک سطح خاص را برای چسبندگی رنگ به آن آماده می کند. چسبندگی خوب به زیرسازی قوی نیاز دارد.

اصول کاربردی رنگ آمیزی با رنگ کوره ای

چسبندگی رنگ کوره ای به سطوح فلزی به کیفیت زیرسازی سطح بستگی دارد. انسجام و چسبندگی مناسب یک سطح می تواند بر روی نیروهای مولکولی رنگ و سطح تأثیر گذاشته و کیفیت رنگ آمیزی را تحت تأثیر قرار دهد. بسته به اینکه از رنگ کوره ای پودری یا مایع برای رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده می شود، روش های زیرسازی متفاوت خواهد بود. آنچه اهمیت دارد این است که تمام مراحل فوق باید مطابق با استانداردهای رنگ و پوشش اجرا شوند.

نمونه هایی از روش های زیرسازی سطح شامل استفاده از شستشو را با مواد شیمیایی، سند بلاست ، تمیز کاری با گریس و روغن های صنعتی، شویش با اسیدها، تثبیت فیلم های پلیمری بر روی سطح، زیرسازی با حرارت بالا و شعله و … می باشند. هر یک از روش های فوق نیازمند استانداردها و دستورالعمل های خاص است که توسط مهندسان و کارشناسان رنگ و پوشش تعیین می شوند.

بیشتر بخوانید : ۱۰ مدل درب حیاط ، ساختمان و پارکینگ؛ ساده، شیک و جذاب

 

مزیت های رنگ آمیزی با رنگ کوره ای با استفاده از تفنگ اسپری

مزیت های رنگ آمیزی با رنگ کوره ای با استفاده از تفنگ اسپری

رنگ آمیزی با رنگ کوره ای با استفاده از تفنگ اسپری، بهترین و متداول ترین شیوه کار با این نوع رنگدانه ها است. در این روش، مشکلات روش های قدیمی مانند انتشار ترکیبات آلی فرار با ماهیت سمی به طور کامل برطرف شده است؛ سرعت انتقال رنگ بر روی سطوح فلزی با استفاده از سیستم پاشش رنگ و تفنگ اسپری، بالاتر است و عملیات رنگ آمیزی با سرعت و دقت بیشتری اجرا می گردد. بنابراین می توان در وقت و هزینه های رنگ کاری تا حد زیادی صرفه جویی کرد. دسترسی به بالاترین کیفیت رنگ از طریق تفنگ اسپری رنگ کوره ای امکان پذیر است. استفاده از این ابزار به نوع ضخامت لایه رنگ روی سطح، جنس نازل و نوع رنگ کوره ای بستگی دارد که توسط شرکت های سازنده مشخص می شوند.

مهم ترین نکات کاربردی در رنگ آمیزی با رنگ کوره ای

مهم ترین نکات کاربردی در رنگ آمیزی با رنگ کوره ای

اگر شما هم صاحب مدلی از کسب و کار هستید که با انواع رنگ کوره ای (رنگ های الکترواستاتیک) سروکار دارید و از آن ها برای رنگ آمیزی سطوح فلزی استفاده می کنید لازم است برخی از نکات مهم را در این حوزه به شما توصیه کنیم. فرآیند رنگ آمیزی با رنگ کوره ای به عنوان یک روش صنعتی شامل اِعمال رنگدانه بر روی سطوح فلزی است بنابراین لازم است تمام قسمت های سطح، به طور کامل پوشش داده شود به طوری که رنگ ها دقیقاً تمام زاویه ها و نقاط منحنی سطح فلزی را پر کنند.

به طور مثال، برجسته کاری یا پتینه زنی روی سطوح فلزی مستلزم این است که چند لایه رنگ متنوع به ترتیب و در فواصل زمانی معین بر روی سطوح فلزی به کار روند. به این ترتیب، رنگ های کوره ای بهترین گزینه برای دوام و زیبایی این گونه طرح ها خواهند بود.

مهم ترین نکات کاربردی در رنگ آمیزی با رنگ کوره ای

نکته دیگر در مورد رنگ کوره ای، قابلیت تمیزکاری آسان آن است. رنگ های کوره ای در مقابل نفوذ گرد و غبار و یا لکه های ناشی از روغن و چربی، مقاومت بسیار بالایی دارند. چنانچه سطوح فلزی با یکی از این عوامل، آلوده شوند به راحتی می توان با یک پارچه مرطوب، آن ها را تمیز کرد.

یکی دیگر از نکات مهم و البته مهم ترین مزیت انواع رنگ های کوره ای این است که سطوحی که با رنگ کوره ای رنگ آمیزی شده اند، معمولاً سطوحی یکنواخت و غیر متخلخل هستند؛ این ویژگی موجب می شود سطح در برابر نفوذ باکتری ها، ویروس ها و ساری موجودات ذره بینی مقاوم باشد.

به عنوان سخن پایانی رنگ پیمان لازم است خاطرنشان کنیم که استفاده از رنگ های الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی سطوح فلزی، بهترین گزینه هستند. این نوع رنگ ها دارای قابلیت های منحصر به فردی می باشند که نیاز صنایع فلزی نظیر درب های فلزی حیاط و ساختمان را برطرف می سازند. به کارگیری تکنیک های متفاوت رنگ آمیزی با رنگ کوره ای نظیر برجسته سازی روی درب های ساختمانی، پیشنهاد خلاقانه ای است که در حال حاضر طرفداران خاص خود را دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *